Cam kırılgan bir malzemedir ve standart düzcamın darbelere dayanımı düşüktür. Cam kalınlığının artırılması ile camın darbelere karşı dayanımı artmakta, ancak cam kırılmasından kaynaklanan yaralanma riskleri giderilememektedir.
Şişecam Lamine Cam, Şişecam Düzcam'ın lamine emniyet ve güvenlik camıdır. Cam kırılmasından kaynaklanan riskleri, kırılma halinde parçaları yerinde tutarak en aza indirger.
Renk ve Desenler
Şişecam Lamine Cam, mavi, yeşil, füme, bronz, turkuaz ve koyu füme renkli camlarla üretilebilir ve dekorasyonda farklı seçenekler sunar.
Şişecam Lamine Cam Opak ve Şişecam Lamine Cam Buzlu, gün ışığından ödün vermeden gizliliğinizi ve güvenliğinizi sağlar.
Şişecam Lamine Cam, iki veya daha fazla cam plakanın özel bağlayıcı polivinil butiral (PVB) tabakalar yardımıyla, ısı ve basınç altında birleştirilmesiyle üretilir.
Darbeye dayanıklılığının belirlenmesi için TS EN 12600, saldırıya dayanıklılığın belirlenmesi için TS EN 356 CE işaretleme dokümanlarına başvurulmalıdır.
EN 12600’a Göre Şişecam Lamine Cam Dayanıklılık Sınıfları:
Lamine Cam Kombinasyonu |
EN 12600 Dayanıklılık Sınıfı |
Cam kalınlığı |
Ağırlık (kg/m²) |
3+0,38+3 |
2(B)2 |
6 |
15 |
4+0,38+4 |
2(B)2 |
8 |
19,74 |
5+0,38+5 |
1(B)1 |
10 |
24,8 |
6+0,38+6 |
1(B)1 |
12 |
29,8 |
8+0,38+8 |
1(B)1 |
16 |
39,7 |
3+0,76+3 |
1(B)1 |
7 |
15,5 |
4+0,76+4 |
1(B)1 |
9 |
20,24 |
5+0,76+5 |
1(B)1 |
11 |
25,3 |
6+0,76+6 |
1(B)1 |
13 |
30,3 |
8+0,76+8 |
1(B)1 |
17 |
40,2 |
10+0,76+10 |
1(B)1 |
21 |
50,2 |
Cam uygulamalarında ihtiyacınız olan emniyet ve güvenlik düzeyini aşağıdaki tablodan belirleyebilirsiniz:
|
Önerilen Çözümler |
|
Standartlar ve Testler |
Sert Cisim
Düşürme Testi
EN 356 |
Sarkaç Testi
EN 12600 |
Kombinasyon |
CAN GÜVENLİĞİ |
İki cam plaka ve en
az 0,38 mm kalınlığında PVB ara katman. |
Yaralanmalardan
korunma
Şişecam Lamine Cam kırıldığında,
camlar arasındaki birleştirici ara katman (PVB – polivinilbütral) cam parçalarını
bir arada tutar, böylece keskin ve sivri uçlu parçalar etrafa saçılmaz. |
- |
2(B)2 |
3+0,38+3
4+0,38+4 |
İki cam plaka ve en
az 0,76 mm kalınlığında PVB ara katman. |
Düşmeye karşı
korunma
Şişecam Lamine Cam, insanların
kazara çarpmalar sonucu, kırılan camlı
alanlardan aşağıya düşmelerini engeller. |
P1A |
1(B)1 |
3+0,76+3
4+0,76+4 |
MAL GÜVENLİĞİ |
İki cam plaka ve en az 0,76 mm kalınlığında PVB ara katman. |
Saldırılardan
korunma, geçişin
zorlaştırılması Şişecam Lamine Cam, camlı yüzeylere taş ve sopa gibi
araçlarla yapılan saldırı girişimlerinde içeri geçişleri zorlaştırarak,
yaralanmaları ve maddi hasarları engeller. |
P1A
P2A
P2A |
1(B)1 |
3+0,76+3
4+0,76+4
5+0,38+5 |
Şişecam Lamine Cam CE işaretine sahiptir, ilgili işaretleme sisteminin gereği olarak uluslararası akredite laboratuvarlarda TS EN 12600 ve TS EN 356 standartı kapsamında dayanıklılık sınıfı kapsamında gerçekleştirilen deneyin sonuçlarına göre üretilmektedir.
Kalite
Şişecam Lamine Cam, TS EN ISO 12543/1-6 Cam - Yapılarda Kullanılan - Lamine Cam ve Lamine Emniyet Camı standardına uygun olarak üretilir.
Lamine Cam Kesimi
Lamine cam kesimi, lamine kesme masasında yapılır. Lamine kesme masasında cam aynı anda hem alttan hem de üstten kesilir. Daha sonra otomatik olarak, alt ve üst kırması yapılır. Düzcam kesim masalarında kesim yapmak lamine cam açısından sağlıksız bir yöntem olup lamine kesme masasına göre daha uzun bir sürede kesilir. Ayrıca camı çevirme zorluğu lamine camın kesim yapılmayan yüzden kırılmasına bile neden olabilir. Bu tip masalarda kesim yapan müşterilerimizin öncelikle kesim ölçüsüne göre önce X, sonra Y kesimi yapmaları gerekir. Özellikle 3+3, 4+4 kalınlığındaki lamine camlarda aynı anda hem X, hem de Y ölçüsünü kesip ayrımını yaptıktan sonra çevirmek amacıyla kesilmemiş yüzeyi vinç ile kaldırırken istenmeyen kırıklar meydana gelebilir.
Lamine kesim masası seçiminde; köprü kesim uzunluğu (3210 -6000 mm), masanın besleme şekli, camın taşınma sekli, masanın yatar kalkar olup olmadığı, ısıtma ekipmanı (infrared orta dalga), kesme kafası hassasiyeti, minimum kesme uzunluğu, alt ve üst kırma ekipmanları önemli etkenlerdir. Lamine cam kesiminde makine üreticilerinin değişik uygulamaları mevcut ise de, uçucu veya yıkanabilir kesim yağlarının kullanılması tavsiye edilir. Gazyağı ile kesim yapılmamalıdır. Kesime başlamadan önce besleme masasının ve lamine camın üzerindeki tozlar hava ile temizlenmelidir. Böylece kesim sistemi üzerindeki fotosel, led ve sviçlerin sık sık temizlenmesi gerekliliği azaltılmış olur. Lamine camın kenarlarındaki PVB çıkıntıları, üretim sırasında oluşmakta ve engellenememektedir. Bu taşmalar kesim bıçağı ile sıyrılarak kesim hassasiyetinin kaybolmaması sağlanır.
Ham cam kesiminde olduğu gibi lamine cam kesiminde de cam kalınlığına bağlı olarak değişik açılarda kesim rölesi (elması) kullanılır. 3+3 için 135o , 4+4 ve 5+5 için 145o , 6+6 için 145o veya 156o, daha kalın lamine camlar veya kalın PVB'li (0,76 mm dan daha fazla) lamine camlar için 156o lik elmaslar kullanılır. Lamine kesim masalarında genelde plastik gövdeli kesme elmasları kullanılır. Piyasada yaygın olarak 135o lik elmaslar beyaz, 145olik elmaslar siyah, 156olik elmaslar kırmızı plastik gövdelerde satılmakla beraber satın alma sırasında bunun satıcıdan doğrulanması tavsiye edilir.
Kesim elması seçimi kadar önemli bir faktör kesme kafalarına verilen basınç değeridir. Her makinanın kesim şartlarındaki min.-max. kesme basınç değerleri makine üreticisi tarafından verilmekle beraber bu değerlerin camın ve makinanın şartlarına göre revizesi gerekebilir.
Lamine Cam Kesimi ve Stoklanması Sırasında Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
Cam kendi ağırlığı ile alt kesme elmasına baskı uyguladığından, alt kesim elmasının basınç değeri üst elmasın basınç değerinden 0,1 veya 0,2 bar daha yüksek olmalıdır.
Kesim çizgisi üzerinde çapaklanmalar olursa, çapaklanmanın olduğu taraftaki basınç değerinin yüksek olduğu düşürülmesi gerekliliğini ifade eder. Aksi halde istenmeyen kırıklar oluşur.
Kesme elmasının açısı kullanıldıkça değişir. Bu nedenle kesme elması kullanım süresine bağlı olarak değiştirilmelidir.
Kesim basıncını değiştirirken, manometre üzerinden istenen değer direk ayarlanmamalı, önce basınç değeri 0 değerine düşürülüp, 1-2 sn. beklendikten sonra istenen değere yükseltilmelidir.
Kesim sırasında vantuzların camı sabit tuttuğu, varsa mekanik ölçü sağlayıcının cama tam bastığı kontrol edilmelidir.
Alt kesim kafası kesim yağı püskürtme mekanizması filtreli olmalıdır. Aksi halde kesim sırasında oluşan cam parçaları ve tozlar yağ püskürtme deliğini tıkayacağından camın istenmeyen şekilde kırılması meydana gelebilir.
Kesim sırasında üst kafanın yanında yer alan tekerlek alttaki camın kırılmasını sağlar (kesimi açar). Bu tekerleğin basıncına dikkat edilmesi gerekir. Eğer makinanın yerleşiminde veya kafaların paralelliğinde ayarsızlık varsa kesilen camın kırılması zor olur ve cam istenmeyen yerden kırılabilir. Bu tekerleğin camın kesim çizgisini ortalaması ve kesim çizgisinin bittiği noktadan cama basması gerekir. Tekerlek üzerinde kesme yağı ve toz birikimi ile oluşmuş tortular varsa, kırma sırasında patinaj yapacağından istenmeyen şekilde kırılmalar oluşabilir.
Bu durumlarda camın manuel olarak elle veya cama zarar vermeyecek kadar kuvvetle vurulan bir aparat ile bu kısımlarının açılması zorunludur.
Üstteki camın kırılması, makinanın altındaki kırma barı ve üst sıkıştırma barları ile yapılır. Bu barların düzgün ve aşınmamış olması zorunludur. Bu kırma sırasında varsa üst vantuzların camı tutması gerekir.
Kırma barlarındaki basınç farklılığı istenmeyen şekilde camın kırılmasına neden olabilir.
Kesim masasına gelen hava basıncında değişiklik olmamalıdır.
Kesim kafalarını hareket ettiren kayışların iç kısımları genellikle tellidir. Bu teller zamanla kırılıp, plastik katman özelliğini yitirebilir. Bu nedenle kayışların sürekli kontrol edilmelidir.
Kesme kafası pneumatik parçalarının rutin kontrolleri yapılmalı, yağ sızdırma veya keçe problemi gibi sorunlar rutin bakımlarla çözülmesi zorunludur. İstenmeyen kırıkların temelinde pneumatik aksamların bakımsızlığı yatabilir.
Alt ve üst kesim kafaları aynı anda aynı hizadan camı kesmelidir. Eğer iki kesim yeri arasında fark varsa cam ya şekerli (çapaklı) kopar ya da kırılır. Bu durumda kesim masası üreticisinin masa ayarlarını tekrar yapması gerekir.
Kesim sırasında oluşan cam parçaları ve tozlar, PVB'yi camdan ayrıştırmada kullanılan ısıtma rezistansının üzerinde birikerek, rezistansın opağımsı bir renge dönüşmesine neden olur. Zamanla biriken kirlilikler ve PVB damlaları nedeniyle PVB'nin camdan ayrılma süresi uzar, çapaklı kopmalar oluşur. Aşırı ısınma sonucu PVB iç kısıma kaçarak istenmeyen kırılmalar olabilir. Bir diğer dezavantajı da, bir kenarı aşırı ısıtılmış camın soğutma gerekliliğidir. Aksi halde aşırı ısınmış parça hemen kesilirse cam kırılabilir. Rezistans sürekli temiz durumda tutulmalı, özel temizleme sıvıları ile veya alkolle temizlenmelidir.
Kesme kafalarına hava taşıyan hortumlar sağlam ve deliksiz olmalıdır. Aksi halde atlamalı kesim nedeniyle camda istenmeyen kırıklar olabilir. Hortumlar çalışma sırasında hiçbir yere sürtmemelidir.
Kesme kafası üzerindeki camı takıp eden kesim sviçi sürekli yeşil yanmalıdır. Eğer göz kırparak kesim yapıyorsa bu atlamalı kesim yaptığının işaretidir. Bu durumda sviç pozisyonu ayarlanmalı veya değiştirilmelidir.
Lamine cam stoklama şartlarına azami önem verilmelidir. Nem ve sıcaklık şartlarından etkilenmemesi için azami özen gösterilmelidir. Lamine cam kesim sonrası yıkanmadan ve tamamen kurutulmadan yerine takılır ise korozyona uğraması kuvvetle muhtemeldir. Bu nedenle lamine cam tek ünite olarak takılacaksa yıkandıktan sonra takılmalıdır.